Falafelbowl met bietenhummus en krokante kikkererwten

Falafelbowl met bietenhummus en krokante kikkererwten

“Door Irene”

Hoooooooooi! Yes, de horeca is weer open! De komende tijd hebben we al de nodige reserveringen staan. Want waar zorgmedewerkers, politici, schoonmakers en leraren onze echte helden waren tijdens de crisis, is het nu tijd dat jij en ik aan de bak gaan: uiteten, borrelen, bitterballen eten tot je er bij neervalt. Dit wordt buiten de deur eten voor het vaderland. Betekent wel dat je even moet compenseren met die calorieën. Bij deze daarom een skinny én vegan falafelbowl met bietenhummus en krokante kikkererwten!

Ingrediënten

  • Zoete aardappel 
  • Rode kool
  • Dopertwen (diepvries)
  • Wortel reepjes (Peen julienne) 
  • Falafel 
  • Avocado 
  • Mais 
  • Kikkererwten 
  • Bietenhummus 

Voor de krokante kikkererwten 

  • Paprikapoeder
  • Cayennepeper 
  • Knoflookpoeder
  • Zeezout 

Voor de tahinsaus

  • 3 eetlepels yoghurt
  • 2 eetlepel tahin 
  • Citroensap
  • 1 theelepel komijn 
  • Chilivlokken 
Begin met de krokante kikkererwten

Giet eerst de kikkererwten af en spoel ze af met koud water. Laat de kikkererwten daarna uitlekken. Bekleed vervolgens een bakplaat met bakpapier en verspreid de kikkererwten over de bakplaat. Strooi daarna paprikapoeder, cayennepeper en knoflookpoeder over de kikkererwten. Doe de kikkererwten vervolgens in een oven op 200 graden voor 15 tot 20 minuten of tot de kikkererwten knapperig zijn. Doe de kikkererwten ten slotte in een schaaltje of potje en strooi zout erover.

Maak de zoete aardappel

Was ondertussen de zoete aardappel. Snijd daarna de zoete aardappel met schil en al in kleine vierkante blokjes. Kook vervolgens de zoete aardappel gaar in kokend water met een beetje zout. De aardappel is ongeveer na 8 minuten gaar. Of prik met een vork in een blokje. Als deze zacht is, is de aardappel gaar. 

Maak de rode kool, wortel en erwtjes

Snijd de rode kool in dunne reepjes. Doe hetzelfde met de wortel. Of koop een zakje gesneden rode kool en een zakje peen julienne, lekker makkelijk! Blancheer de doperwtjes nog even kort in kokend water en spoel ze direct af onder een koude kraan. Zo blijven de erwtjes knapperig en mooi groen. 

Maak de tahinsaus

Voor de tahinsaus doe je eerst de yoghurt en de tahin in een kommetje. Roer er vervolgens veel citroensap door en breng de saus op smaak met komijn, zout en chilivlokken.

Bak de falafel

Bak de falafel in een koekenpan met een scheutje olie. De falafel uit de supermarkt is al gaar en hoeft daarom alleen maar verwarmd te worden. Zelf falafel maken? Klik dan hier voor ons recept! 

Doe vervolgens alles in een kom of diep bord: de zoete aardappelblokjes, de rode kool, de wortelreepjes, de doperwten, mais, avocado en natuurlijk de falafel. 

Top de bowl af met bietenhummus (recept? Hier!) en de krokante kikkererwten.
Serveer de bowl met de tahinsaus en eventueel warme pita’s. 

Eet je vegan? Vervang dan de yoghurt in de tahinsaus door een soja- of kokosyoghurt. De rest van het recept is vegan. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *