Door Irene

Wat een fantastisch weekend! Vrijdag had ik een ouderwets slaapfeestje met vriendinnen in Utrecht en kreeg ik onze eigen risotto met rode pesto en kabeljauw voorgeschoteld. Zo leuk!

Zaterdag stonden Rutger en ik een paar uur in de keuken en creëerde we onze eigen all-you-can-eat-sushi tent, inclusief kip ketjap, teriyaki champignons, verschillende soorten sushi, loempia’s en wakame-salade. Ik heb in het verleden al wel eens sushi rijst gruwelijk verpest, dus toen de rijst deze keer perfect was voelde het even alsof je een sjoelschijf precies door het gat van 4 punten schuift, zonder de randjes te raken.

Omdat we zaterdag genoeg wijn hadden gedronken, deden we zondag even rustig aan. Mijn ouders kwamen eten en we haalden eten bij @Plezant. Een ratjetoe van spareribs, rendang, shaksuhka en cheesecake. Top!

Vandaag daarom even gezond! Flatbread met oesterzwammen, linzen en geroosterde pompoen met een knoflook-tahinsaus. Shout-out naar Sabine voor de inspiratie voor dit recept! Niet dat zij ooit op Instagram zit, maar toch, thanks!

Ingrediënten voor 4 stuks
  • Oesterzwammen (150 gram)  
  • Shoarmakruiden (1 eetlepel)  
  • Pompoen (200 gram, bv. hokkaido pompoen) 
  • Linzen (blik, ongeveer 200 gram)  
  • IJsbergsla  
  • Rode ui  
  • Flatbread (bv. deze van de Jumbo)

 Voor de knoflook-tahinsaus

  • Griekse yoghurt (3 a 4 eetlepels)
  • Tahin (2 eetlepels)
  • Citroen (sap en rasp)
  • Knoflook (1 teen)
  • Cayennepeper (mespunt)
  • Komijnpoeder (1 theelepel)
Aubergines in teriyakisaus (vegan)
De pompoen  

Verwarm een oven voor op 200 graden. Begin dan met de pompoen. Gebruik bij voorkeur een biologische pompoen of was de schil van een niet-biologische pompoen goed onder de kraan.  

Snijd de pompoen doormidden en verwijder de pitten met een lepel. Gebruik één helft of een kwart van de pompoen, afhankelijk natuurlijk hoe groot je pompoen is. Snijd de pompoen in blokjes van ongeveer 2 bij 2 cm. Bekleed een bakplaat met keukenpapier en verspreid de pompoenblokjes over de bakplaat. Kruid vervolgens de pompoen licht met peper en zout. Giet vervolgens een beetje olijfolie over de bakplaat en hussel de stukjes pompoen.
Bak de pompoen in het midden van de oven in ongeveer 12 minuten gaar op 200 graden.  

Maak ondertussen de knoflook-tahinsaus  

Doe de Griekse yoghurt en de tahin in een kommetje. Was vervolgens een citroen en rasp de schil van de citroen. Gebruik alleen het gele gedeelte van de schil want het witte vlies is bitter van smaak.  

Doe de citroenrasp bij de yoghurt. Snijd de citroen doormidden en pers het sap van een halve citroen uit bij de yoghurt. Voeg vervolgens een geperste teen knoflook toe en roer de saus door. Maak de saus op smaak met peper en zout en voeg naar smaak cayennepeper en komijnpoeder toe.  

De oesterzwammen  

Zet een koekenpan op het vuur met een goede antiaanbaklaag. Verwarm de pan op het vuur en scheur ondertussen de oesterzwammen in reepjes. Als de pan warm is doe je een scheutje olie in de pan. Bak de reepjes oesterzwammen in de pan en voeg een eetlepel shoarmakruiden toe. Bak de oesterzwammen in ongeveer 4 minuten gaar.  

IJsbergsla en rode ui

Snijd de ijsbergsla in dunne reepjes. Snijd de rode ui ook in dunne (halve) ringen.

Flatbread

Verwarm het het flatbread volgens de verpakking.  

Maak het bord op  

Beleg een flatbread met een lepel knoflook-tahinsaus. Beleg het flatbread vervolgens met geroosterde pompoen, de (uitgelekte) linzen en de gebakken oesterzwammen. Doe een beetje ijsbergsla en rode uienringen op het broodje en serveer de broodjes met een bakje knoflook-tahinsaus en eventueel een beetje sambal.  

Flatbread met oesterzwammen, linzen en geroosterde pompoen met een knoflook-tahinsaus

Laat een reactie achter