Door Rutger

Dit weekend hebben we onze racefietjes ontdaan van de stoflagen. We brachten ze voor een snelle APK naar @Fietslab (dikke tip als je een vintage fiets zoekt!) en hoppatee zaterdag was het dan zo ver. Als lijkbleke kluizenaars met mensschuwe trekjes stapten we wat stijfjes op de fiets. We deden een rondje Grunninger ploatteland en fietsten langs het meer waar ik vorige week nog over schaatste. De restjes sneeuw in de sloten als bewijs voor de bizarre omslag van het weer. Maar man. Wat een verademing he dat weer? Irene ratelde alweer enthousiast over een Tour de Terras, en fantaseerde over appeltaart en bitterballen.

Hazes zong het al. “Ik heb de zomer in mijn bol”. Zei iemand bol? Ja hoor ja. Bruggetje naar deze Griekse bowl met kipgehaktballetjes en tomatenrijst.

Ingrediënten voor 4 personen

Voor de kipgehaktballetjes  

  • Kipgehakt (300 gram)  
  • Oregano (1 grote eetlepel)  
  • Knoflook (1 grote teen)  
  • Witte ui  
  • Paprikapoeder (1 eetlepel)  
  • Peper en zout  

Voor de tzatziki  

  • Griekse yoghurt (400 gram) 
  • Komkommer  
  • Knoflook (1 grote teen) 
  • Suiker (1 theelepel) 
  • Azijn (1 scheutje) 
  • Dille (1 grote eetlepel)  
  • Peper en zout  

Voor de tomatenrijst  

  • Basmatirijst (150 gram) 
  • Blokje bouillon  
  • Tomatenpuree (1 eetlepel) 
  • Knoflook (1 teentje) 
  • Witte ui (halve)  
  • Rijpe tomaten (2)  

Voor de Griekse salade  

  • Rijpe tomaten (2) 
  • Paprika (1) 
  • Komkommer (halve) 
  • Rode ui (halve) 
  • Feta (100 gram)  
  • Olijfolie  
  • Oregano (1 eetlepel)  
  • Pita’s  
Griekse bowl met kipgehaktballetjes

De tzatziki  

Rasp een komkommer of gebruik een spiraalsnijder. Strooi zout over de komkommerrasp en laat de kommer uitlekken in een vergiet. Druk eventueel met je handen of een lepel het vocht uit de komkommer. Doe de uitgelekt komkommer in een kom en schep er een paar eetlepels Griekse yoghurt bij. Voeg vervolgens een teen geraspte knoflook toe en flink wat dille. Breng de tzatziki op smaak met een theelepeltje suiker, een scheutje azijn en peper en zout.  

De Griekse salade  

Maak de salade door tomaat, komkommer en paprika in kleine blokjes te snijden. Snijd de rode ui in kleine stukjes en verkruimel de feta boven de salade. Maak de salade aan met (extra vierge) olijfolie en wat oregano en zwarte peper.  

De tomatenrijst  

Kook de basmatirijst volgens de verpakking graag in ruim kokend water. Voeg in plaats van zout een bouillonblokje toe. Wij gebruikten kippenbouillon maar je kan ook rundvlees en/of vegetarische bouillon gebruiken. Giet de rijst af zodra de rijst gaar is. Verwarm ondertussen een pan met een goede antiaanbaklaag op het vuur. Snipper een halve ui en pers een teen knoflook. Fruit de ui en knoflook aan in de pan met een beetje olijfolie. Voeg een eetlepel tomatenpuree toe en bak de tomatenpuree kort mee. Snijd ondertussen een of twee rijpe tomaten in kleine blokjes en voeg toe aan de pan. Voeg daarna de gekookte rijst toe en bak de rijst met de tomatenpuree en tomatenblokjes. Maak de tomatenrijst op smaak met een beetje oregano.  

De kipgehaktballetjes  

Doe het kipgehakt in een kom. Doe een ui in een keukenmachine of rasp de ui met een grove rasp. Voeg de gehakte ui en een geperste teen knoflook toe aan het kipgehakt. Voeg ook de oregano en het paprikapoeder toe en maak op smaak met peper en zout. Kneed het gehakt vervolgens met schone handen en draai er balletjes van ongeveer 4 a 5 cm doorsnede. Bak de gehaktballetjes in een koekenpan met een beetje olijfolie rondom bruin tot ze ook binnenin gaar zijn.  

Serveren  

Pak een mooie kom en schep hierin een beetje tomatenrijst, een paar kipgehaktballetjes, wat Griekse salade en de tzatziki. Serveer er eventueel een lekkere warme pita bij.  

Laat een reactie achter